Przejdź do głównej zawartości

#22 "Błękitny zamek". Polski musical wraca na scenę

 


Zabieram Was w musicalową podróż do Mazowieckiego Teatru Muzycznego imienia Jana Kiepury w Warszawie, gdzie trwają próby do "Błękitnego Zamku" - na motywach powieści Lucy Maud Montgomery, z librettem Krystyny Ślaskiej i Barbary Wachowicz, z przepiękną muzyką skomponowaną przez Romana Czubatego, w reżyserii Beaty Redo - Dobber. Miałem ogromną przyjemność wziąć udział w pierwszej próbie artystów z zespołem muzycznym, dlatego wy słuchacze tego podcastu jako pierwsi usłyszycie dźwięki z tego musicalu.


Polska prapremiera musicalu "Błękitnego zamku" miała miejsce w 1978 roku w Teatrze Ziemi Łódzkiej. Gdy rok później wystawiono go na scenie Teatru Muzycznego we Wrocławiu, krytyk Jerzy Waldorff napisał w recenzji: "Miłe melodie skomponowane przez Romana Czubatego publiczność nuci wychodząc ze spektaklu. Błękitny zamek ma szansę stać się dużym szlagierem scen nie tylko polskich". Musical w kolejnych latach pokazywano na muzycznych scenach Krakowa, Szczecina, Poznania, Lublina. W 1995 pokazano go na scenie Teatru Muzycznego Roma w Warszawie. Teraz tytuł powraca do stolicy. Premiera 4 czerwca.


W 1984 roku 6 po prapremierze musicalu na pokazy w Krakowskim Teatrze Muzycznym przyleciała z Kanady Ruth Macdonald, synowa Lucy Maud Montgomery. Po obejrzeniu spektaklu napisała do jednej z autorek libretta Barbary Wachowicz takie oto słowa "Jakże niezwykłe są losy książek wędrujących przez kontynenty. Niektóre wędrują za górami, lasami, oceanami. Znajdują swą «wodę żywą» i kwitną ku radości wielu pokoleń". Czy również i najnowsza premiera Mazowieckiego Teatru Muzycznego da widzom wiele radości? 


Gośćmi odcinka są reżyser Beaty Redo - Dobber, dyrektor MTM Iwona Wujastyk, kierownik artystyczny Jakub Milewski oraz odtwórcy głównych ról Anna Lasota, Sylwia Gorajek, Marcin Jajkiewicz i Tomasz Rak. 


W odcinku wykorzystano fragmenty muzyczne z próby musicalu "Błękitny Zamek". Oprawa muzyczna podcastu na podstawie udzielonej licencji Epidemic Sound.


Na zdjęciu: okładka programu musicalu z 1978 roku w Państwowym Teatrze Ziemi Łódzkiej, okładka programu musicalu z Teatru Roma w  Warszawie z 1995 roku oraz plakat autorstwa Andrzeja Pągowskiego z najnowszej produkcji w Mazowieckim Teatrze Muzycznym.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

#27 „Błękitny zamek” - zbudowany z emocji

Recenzja musicalu Maciej Gogołkiewicz, musicalowe.info  Premiera 4.6.2021 Mazowiecki Teatr Muzycznych im. J.Kiepury   Gdy już nasycisz się musicalowym urokiem „Pretty Women”, a „Kelnerka” z Broadwayu - otoczona zapachem ciast - przeprowadzi Cię przez zakamarki swego skomplikowanego życia, to bez żadnych obaw pozwól się uwieść marzeniom o błękitnym zamku i razem z Joanną Stirling zanurz się w kolejnych falach szczęścia, miłości i zachwytu nad życiem.  „Błękitny zamek” to musicalowa, baśniowa opowieść o sile marzeń, o poszukiwaniu (i odnajdywaniu!) siebie wśród otaczających nas pozorów.      NIE MUSISZ CZYTAĆ.  MOŻESZ POSŁUCHAĆ TUTAJ       W Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie odbyła się premiera polskiego musicalu „Błękitny zamek” na motywach powieści Lucy Maud Montgomery z librettem Krystyny Ślaskiej i Barbary Wachowicz z przepiękną muzyką Romana Czubatego w reżyserii Beaty Redo – Dobber .      Polska prapremiera musicalu "Błękitnego zamku" (reż. K

# 39 Kolorowa „Pretty Woman”. Satysfakcja gwarantowana!

                                                        Fot. Justyna Tomczak Musical „Pretty Woman” w Teatrze Muzycznym w Łodzi to przykład wyjątkowej, niespotykanej pracy zespołowej. I nie ma znaczenia czy to główna rola musicalu, czy jedynie mały taneczny epizod. Każdy na scenie się wyróżnia i... błyszczy (czasami dosłownie)! Począwszy od realizatorów, przez aktorki, aktorów, muzyków, chór, tancerzy, akrobatów, po całą produkcję – wszyscy profesjonalnie dopieszczają widza. Bawią, wzruszają, zachwycają. Po prostu satysfakcja gwarantowana! Czemu warto wybierać takie miejsca jak Muzyczny w Łodzi? „Bo są najlepsze” - cytując Edwarda Lewisa.  Wersję dźwiękową recenzji znajdziesz na YouTube, Spotify, Anchor, Apple Podcast, TuneIn, Castbox, Google Podcast    Musical „Pretty Woman” z piosenkami Bryana Adamsa i Jima Vallanca swoją premierę miał w 2018. Autorami libretta są Garry Marshall i J. F. Lawton, reżyser i scenarzysta kinowego hitu z 1990 roku. Historia prostytutki Vivan Ward i biznesm

#30 „Waitress”. Nowy rozdział w historii Teatru ROMA

   Zacytuję jedną z piosenek musicalu - „wszystko się zmienia”... Po obejrzeniu „Waitress” w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego mam wrażenie, że przede wszystkim zmienia się Teatr Muzyczny ROMA w Warszawie. Dla mnie to jest całkowicie nowa Roma!...      NIE MASZ CZASU NA CZYTANIE? POSŁUCHAJ TEJ RECENZJI.  NOWY ODCINEK PODCASTU JEST NA:     SPOTIFY ,  YOUTUBE ,  APPLE PODCAST , ANCHOR ,  GOOGLE PODCAST     Na teatralną scenę trafił musical, który nie tylko bawi i wzrusza, nie tylko zachwyca choreografiami, scenografią, wokalnym i aktorskim rzemiosłem. To musical, który przede wszystkim mówi, mówi współczesnym językiem, mówi o współczesnych problemach, które nie są jedynie tworem wyobraźni autora libretta. Popularne stwierdzenie: „życie pisze najlepsze scenariusze” bardzo trafnie określa wrażenia i emocje, z którymi wychodzi się z teatru po obejrzeniu „Waitress”. To spektakl zdecydowanie dla dorosłego widza. Teatralna scena staje się lustrzanym odbiciem życia. I nie jest to zabawne, krzyw