Przejdź do głównej zawartości

Doceniasz moją twórczość?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Gwiazdorska obsada musicalu o człowieku, który „wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”


W Operze Krakowskiej musical "Kopernik". Prapremierowe wykonania odbędą się 20 i 21 maja na Wzgórzu Katedralnym przed Bazyliką Archikatedralną we Fromborku. To tam Mikołaj Kopernik prowadził intensywne badania astronomiczne, a jako kanonik fromborskiej katedry tam też spoczął po śmierci. Jesienią produkcja wejdzie do stałego repertuaru Opery w Krakowie. Musical "Kopernik" tworzą najlepsi musicalowi realizatorzy oraz gwiazdy polskich scen muzycznych. 


Libretto musicalu wyszło spod ręki popularnej pisarki Ałbeny Grabowskiej, autorki m.in. historycznej sagi „Stulecie Winnych” zekranizowanej przez Telewizję Polską. Teksty piosenek napisał Daniel Wyszogrodzki – tłumacz i autor teatralny, specjalista od polskiej i światowej sceny musicalowej, wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie. Autorem muzyki jest Tomasz Szymuś – kompozytor i aranżer, wykładowca w Instytucie Muzyki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Choreografię spektaklu opracują Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka. Scenografię oraz światło stworzy Grzegorz Policiński zaś spektakle wyreżyseruje Jakub Szydłowski. Kierownictwo muzyczne nad prapremierową produkcją obejmie Tomasz Szymuś.

W postać Mikołaja Kopernika wcielą się Marcin Franc, Marcin Jajkiewicz, Janusz Kruciński. Brata Mikołaja Andrzeja zagrają Wojciech Daniel, Karol Drozd. W musicalu "Kopernik" zagrają także: Damian Aleksander, Paweł Tucholski (UKASZ WATZENRODE / WYDAWCA 1), Paweł Erdman, Marcin Sosiński (JAN DANTYSZEK), Agnieszka Przekupień, Anastazja Simińska (ANNA SCHILLING), Tomasz Bacajewski, Jeremiasz Gzyl (ALEKSANDER SCULTETI), Dominik Bobryk, Michał Dudkowski (JERZY JOACHIM VON LAUCHEN), Alan Bochnak, Marcin Wortmann (ANDREAS OSIANDER), Karolina Gwóźdź, Kamila Najduk (KRYSTYNA STULPAWITZ), Piotr Janusz, Maciej Tomaszewski (KASPER STULPAWITZ / WYDAWCA 2), Krzysztof Prystupa, Rafał Iwański (LALKARZ) oraz Chór, Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej.

Choć Mikołaj Kopernik uważany jest za największego i najsłynniejszego polskiego uczonego, jego życiorys, pełny obraz dokonań i godna człowieka renesansu wszechstronność nie są dziś powszechnie znane. 550 lat po urodzeniu i 480 lat po śmierci astronoma, Opera Krakowska oraz zaproszeni do współpracy twórcy i realizatorzy chcą przywrócić jego historię polskiej popkulturze, przekładając ją na język musicalu.

Libretto odwoła się do najważniejszych wydarzeń z życia Kopernika – od studiów w Krakowie, Padwie i Bolonii przez powrót do Fromborka, posługę kanoniczą, praktykę lekarską i badania astronomiczne, uczestnictwo w koronacji Zygmunta Starego i Hołdzie Pruskim, wreszcie powstanie i publikację pięcioksięgu „De revolutionibus”. Nie zabraknie też miejsca dla wątku intelektualnej i emocjonalnej relacji uczonego z Anną Schilling. Autorzy spektaklu chcą pokazać publiczności Mikołaja Kopernika – wybitnego astronoma, wielkiego Polaka, ale także, po prostu – człowieka, otwartego i pełnego naukowej pasji. „Nie chcemy zdejmować Kopernika z cokołu. Ale pozwolimy mu odłożyć na chwilę astrolabium i przemówić do nas językiem, który trafia do umysłów i do serc”, tłumaczą twórcy.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Krew, czosnek i musical. "Dracula" mieszka w Łodzi

      Veni, vidi, scripsi! "Dracula" w Teatrze Muzycznym w Łodzi to musical o pragnieniu nieśmiertelności, bo "wieczność jest za krótka, by żyć" oraz o... głodzie miłości, bo "wieczność jest za długa, by samotnie trwać". "Dracula" w reżyserii oraz z librettem Jakuba Szydłowskiego to niepowtarzalne musicalowe doświadczenie, którego w Polsce nie było od czasu "Tańca wampirów" i "Upiora w operze" w Teatrze Muzycznym ROMA. To  doświadczenie monumentalności w orkiestrowej muzyce, majestatycznej scenografii i zmysłowych choreografiach.  (Fot. Michał Matuszak)     Jest strasznie : nabici na pal,  mroczne cmentarze, mordowane noworodki, samobójcze skoki w otchłań morza i zapewnienie krwiopijców: "będziemy mordować i ssać". Krew spożywana jest bez ograniczeń, a w jej smaku można wyczuć "szczepy sacrum i profanum". Wśród widzów przechadzają się nienasycone wampiry , duchy z przeszłości: Joanna D'Arc, Napoleon, ż

#61 "Duża dawka mroku". Zaglądam na próbę "Draculi"

W 61 odcinku podcastu Musicalowe.info zabieram Was do Teatr Muzyczny w Łodzi, gdzie 18 maja premiera musicalu "Dracula" z librettem i w reżyserii Jakuba Szydłowskiego z muzyką Jakuba Lubowicza. Z podcastowym mikrofonem wybrałem się na jedną z prób do musicalu . POSŁUCHAJ na: 🎧 SPOTIFY https://tinyurl.com/3y49y9ch 🎧 YOUTUBE  https://youtu.be/lJif9qjydWw   🎧 APPLE PODCAST https://tinyurl.com/avrdb6cp Mam dziwne przeczucie, że szykuje się najciekawsza premiera sezonu... Gośćmi tego odcinka są reżyser Jakub Szydłowski, autorzy choreografii Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka, Anna Chadaj, która zaprojektowała kostiumy oraz artyści Asia Gorzała, Paweł Erdman, Piotr Płuska, Marcin Franc i Kamil Olczyk. Nasze rozmowy dotyczyły nie tylko przygotowań do musicalu, ale również "krwistych" tematów.  Premiera musicalu "Dracula" w Teatrze Muzycznym w Łodzi już 18 maja. Od 16 maja przedpremierowe pokazy. Podziękowania za pomoc w realizacji odcinka dla: Anna Korzo

#DOSIECI_WRÓĆCIESWEJ czyli "Jesus Christ Superstar" w Operze Lubelskiej

                                      Jak przyjęlibyśmy Jezusa współcześnie? Czy jego słowa przebiłyby się przez hałas i zło tego świata, przez biały szum telewizyjnych ekranów? Czy działalność Jezusa śledziłyby kamery monitoringu? Czy jego ukrzyżowanie mogłoby się stać spektakularnym wydarzeniem social mediów? A może zamiast biczowania wystarczyłby hejt internetowych komentarzy? Ile trwałby ten wirtualny lincz? Czy potem każdy wróciłby do swojej internetowej... sieci? Nad odpowiedziami na tak postawione pytania, pozwala zastanowić się najnowsza realizacja "Jesus Christ Superstar" w reżyserii Tomasza Mana na scenie Opery Lubelskiej. Mający ponad 50 lat musical Andrew Lloyd Webbera w wykonaniu lubelskich artystów zaskakuje świeżością, a libretto Tima Rice'a zadziwia aktualnością. Bo dzięki kilku reżyserskim zabiegom powstaje - bliski naszej rzeczywistości - spektakl o ludzkich emocjach, o miłości i zdradzie, o zadziwiającej roli vox populi. Z czytelnikami Musicalowe.info d